در حال بارگذاری

سوزاندن کلش مزارع ممنوع است

شماره خبر : 487 - https://asreatrak.ir//short/VdKb5

باتوجه‌به فرارسیدن موسم برداشت محصولات کشاورزی نسبت به‌احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی ناشی از سوزاندن کاه و کلش مزارع مراقبت شود.

به گزارش عصر اترک به نقل از روابط‌عمومی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، باتوجه‌به فرارسیدن فصل برداشت محصولات زراعی و اقدام نادرست برخی کشاورزان در آتش‌زدن و سوزاندن کاه و کلش مزارع و احتمال زیاد گسترش حریق به عرصه‌های طبیعی، این سازمان ضمن برشمردن مواد قانونی ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش مزارع و تذکر به مجازات‌های قانونی در نظر گرفته شده به مرتکبین به ایجاد حریق در اراضی ملی هشدار داد.

ضروریست باتوجه‌به افزایش دما و خشک‌بودن عرصه‌های جنگلی، کشاورزان پس از برداشت محصول، از آتش‌زدن کاه و کلش خودداری کنند چرا که امکان سرایت آتش به عرصه‌های طبیعی که در مجاورت زمین‌های کشاورزی قرار دارند بسیار بالاست. 

یادآوری می‌شود طبق قانون مجازات اسلامی، اصولاً آتش‌زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش، جرم محسوب شده و با مرتکبین برخورد می‌شود.

همچنین بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش‌زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است.

درصورتی‌که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک‌ساله محکوم خواهد شد و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس (۶ ماه تا دو سال) یا جزای نقدی بین ۶ تا ۲۴ میلیون تومان محکوم می‌شوند.

همچنین شایان تذکر است؛ برابر ماده ۳۰ آئین‌نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش‌زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیداً ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و با متخلفین طبق قانون برخورد صورت خواهد گرفت.

در همین راستا از مردم شریف و طبیعت دوست کشور درخواست می‌شود در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی با قید فوریت با شماره‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند.

انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات